Paul Klee |
" Legătura
dintre lume si limbaj se face ca si cum am
pune in relatie elementelor fundamentale ale mintii, aceste gânduri ascunse și
obiectele cele mai simple ale lumii, cum ar fi atomii, care constituie substanța
lumii.
Cum
se realizeaza aceste corelații, Wittgenstein nu explică; se pare ca este un
proces misterios, specific fiecaruia dintre noi, iar rezultatul lui este
limbajul privat.
O mare parte a Tractatus-ului isi propune să arate cum, cu ajutorul diferitelor tehnici logice, diferitele tipuri de propoziții pot fi analizate în combinații de imagini atomare. Astfel, valoarea de adevar a propozițiilor știintifice ar depinde de valoarea de adevar a propozițiilor atomare din care au fost alcatuite.
O mare parte a Tractatus-ului isi propune să arate cum, cu ajutorul diferitelor tehnici logice, diferitele tipuri de propoziții pot fi analizate în combinații de imagini atomare. Astfel, valoarea de adevar a propozițiilor știintifice ar depinde de valoarea de adevar a propozițiilor atomare din care au fost alcatuite.
Propozițiile logicii erau, inainte
de Wittgenstein, considerate tautologii, adică propoziții complexe adevărate, indiferent de
adevărul propozițiilor atomare; un exemplul evident este faptul ca "p sau non p", este adevărata si dacă p este adevărata si
daca p este falsa. 1
Nota 1: (Wittgenstein este primul care arata ca valoarea de adevar a propozitiilor complexe depinde de valoarea de adevar a propozitiilor simple din care ele sunt alcatuite. El le numeste pe cele complexe - propozitii moleculare, iar pe cele simple- atomare.)
Propozițiile care nu pot fi analizate în propoziții
atomare se dezvăluie ca pseudo-propoziții, care nu ne dau nici o imagine despre lume.
Printre acestea, se pare, sunt propozițiile filosofiei, inclusiv propozițiile Tractatus-ului
însuși.
La sfârșit, Wittgenstein compara profetic
propria sa filosofie din Tractatus cu o scara care trebuie să fie urcată, iar
cand scopul este atins, trebuie aruncata de catre cel care vrea sa vada lumea
corect.
Cu privire la metafizica, Wittgenstein spune
ca ea încearcă să descrie forma logică a lumii; fapt dealtfel imposibil. O imagine trebuie să
fie independentă de ceea ce reprezintă; de asemenea, ea trebuie sa fie capabila
chiar sa fie o imagine falsă. Dar, deoarece orice propozitie trebuie să conțină
forma logică a lumii, nu ea este cea care o creaza. 2
(Nota 2: Limbajul nu creaza
lumea, ci doar o descrie).
Problemele filosofiei 3
(Nota 3: ale metafizicii, Wittgenstein reia o preocupare a lui Russell)
Ceea ce metafizicianul incearca sa spuna nu se poate
spune de fapt, ci se poate numai arata. Filosofia nu este o teorie, ci o
activitate: activitatea de clarificare a propozițiilor non-filosofice.
Odată clarificate, propozitiile vor oglindi
forma logică a lumii și vor arăta ceea ce filosoful dorește sa spuna, dar nu
poate spune. Nici știința, nici
filosofia nu ne pot arăta sensul vieții.
6.52 We feel that even when all possible
scientific questions have been answered,
the problems of life remain completely
untouched. Of course, there are then no
questions left, and this itself is the answer. 4
____________________________________________________________________________
(Nota 4: 6.52 Considerăm că și daca s-ar soluționa toate posibilele întrebări științifice, chiar si atunci problemele vieții tot ar rămâne complet neatinse. Desigur, atunci nu mai exista nici intrebari si chiar acest lucru este răspunsul cautat.)
Credinta doar in nemurire nu poate conferi
semnificatie vietii, deoarece nimic nu se rezolva prin existenta in eternitate.
O viață veșnică ar fi la fel de enigmatica cum este si aceasta de aici de pe
pamant. "Dumnezeu nu se dezvăluie în lume", a scris Wittgenstein; mistica
inseamna nu un anumit fel de a fi al lumii, ci faptul ca ea exista.
Filosofia ar putea sa ne fie foarte putin
folositoare, dar ea nu este totusi complet inutila, deoarece, daca face ceva, face odata pentru totdeauna. Asa a crezut Wittgenstein
cand a scris Tractatus-ul, ca a rezolvat
definitiv problemele filosofiei. Dupa ce
a scris cartea, a renunțat la subiect."5
(Nota 5: A renuntat o vreme, vreo 10-20 de ani, dupa care l-a reluat in Cercetari.)
ANTHONY KENNY : An Illustrated Brief Hystory of Western Philosophy, Blakwell, 2006, pg. 367-368.
traducere cu Google Translatep.s. notele imi apartin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu