despre Cercetari filosofice, continuare
Wittgenstein’s teaching room in Trinity College, Cambridge. (© Wittgenstein Archive) |
"....revenirea la filosofie, la
începutul anilor ´30, a insemnat pentru Wittgenstein renuntarea la o sumedenie de idei din Tractatus; nu l-au mai preocupat ”atomii logici” (propozitiile
atomare) si a inceput sa studieze structura logica a limbajului comun.
Unul dintre elementele cruciale ale Atomismului
logic fusese teza că fiecare propoziție atomara era independentă de toate celelalte, luate in
parte, una cate una.
Este
limpede ca teza nu este adevărata despre enunturile - protocol, cum numeau pozitivistii propozițiile elementare: valoarea de adevar a enuntului - "acesta
este un petic roșu" nu este independentă de valoarea de adevar a
enuntului : "este un petic albastru".
La un moment dat, Wittgenstein s-a
gândit ca aceste propoziții elementare de fapt nici nu sunt elementare, ci compuse la randul lor,
deci ar necesita in continuare analiza. Dar de data aceasta a renunțat la ideea de a gandi propozitiile elementare independente una de cealaltă, insistând mai mult insa asupra distincției dintre propoziții elementare și non - elementare.
Restul sistemului atomismului logic a
început să se destrame. Wittgenstein a renuntat la ideea că elementele finale
ale limbajului erau nume- care -desemnau- obiecte simple si a inceput sa creadă că nici cuvintele "simple" si "complexe" nu au un înteles
absolut, ci variază în functie de context.
Cu toate acestea, Tractatus-ul
continea credinte la care el nu a renuntat niciodata, de exemplu, ideea ca filosofia
este o activitate, nu o teorie sau ca Filosofia nu ne descoperă adevaruri noi.
Problemele filosofice sunt rezolvate
nu prin furnizarea de informatii, ci prin regandirea a ceea ce am cunoscut
dintotdeauna, dar intr-o maniera care nu ne împiedică să vedem ca esenta
filosofiei este ceva evident.
Filosofia ne permite să avem o
viziune clară asupra a ceea ce facem atunci când folosim limbajul non -
filosofic în mod obisnuit in viaţă.
Printr-o expresie frapantă,
Wittgenstein spunea că rolul filosofiei ar fi acela de a ne elibera, de a ne”dezlega nodurile” din gândire.
Dacă este astfel, atunci filosoful ar
trebui sa faca miscări foarte complicate; insa rezultatul filosofiei va fi ceva
cu o structura suprasofisticata, si in acelasi timp simplu ca un fir de lana.
Inspirat de Freud, Wittgenstein descrie filosofia ca fiind o terapie, o terapie necesara pentru a ne obloji vânătăile pe care le primim prin lovirea logicii noastre de limitelor limbajului. (nn Wittgenstein numeste aceasta neconcordanta: ”o crampa mentala”.)
Inspirat de Freud, Wittgenstein descrie filosofia ca fiind o terapie, o terapie necesara pentru a ne obloji vânătăile pe care le primim prin lovirea logicii noastre de limitelor limbajului. (nn Wittgenstein numeste aceasta neconcordanta: ”o crampa mentala”.)
Filosoful, ca un psihanalist, ne
încurajează să ne exprimăm îndoielile si neajunsurile pe care noi am învătat să
le reprimăm; el ne scapa de confuziile pe care le cultivăm în minte, încurajându-ne
să le aducem la lumina zilei, transformând astfel prostiile noastre latente în
prostii cu patalama.
A face filosofie, spune Wittgenstein,
inseamna a scăpa de problemele filosofice pe care le ai.
Dar daca rolul filosofiei este sa
scapi de filosofie, atunci filosofia ce rol mai are?
Daca nu ai probleme filosofice,
atunci nu ai nevoie nici de solutii, nu?
Răspunsul lui Wittgenstein este că, desi este adevărat că filosofia serioasa este folositoare numai cand se lupta cu filosofia serioasa, există, fie că ne dam sau nu seama, un filosof în fiecare dintre noi. Prin limbajul pe care îl folosim razbate o filosofie care ne fascinează. Limba naturala este inselatoare si ascunde calea in care cuvintele sunt folosite in alt mod decat cel uzual.
Răspunsul lui Wittgenstein este că, desi este adevărat că filosofia serioasa este folositoare numai cand se lupta cu filosofia serioasa, există, fie că ne dam sau nu seama, un filosof în fiecare dintre noi. Prin limbajul pe care îl folosim razbate o filosofie care ne fascinează. Limba naturala este inselatoare si ascunde calea in care cuvintele sunt folosite in alt mod decat cel uzual.
Rolul filosofiei este de a clarifica
neintelegerile referitoare la gramatica limbajului nostru.
Neîntelegerea filosofică nu ne va
face rău dacă ne limităm la preocuparile noastre de zi cu zi, folosind cuvintele
în contextele lor obisnuite, firesti. Dar dacă ne apucam sa studiem un domeniu
abstract, cum ar fi matematica,
psihologia sau teologia - atunci gândirea
noastră va fi împiedicată si distorsionată, confuzie de care ne putem elibera
prin filosofie, altfel cercetarea intelectuală va fi coruptă cu notiuni mitice
despre natura numerelor, a mintii sau a sufletului.
Atât in filosofia timpurie, cât si in
cea tarzie, Wittgenstein a crezut ca gramatica de suprafată a limbajului
ascunde adevărata sa natură. Dar, daca în Tractatus,
ceea ce se considera ascuns era natura complexa a ideii fundamentale, în
filosofia ulterioară, ceea ce s-a ascuns si a trebuit să fie clarificat - a fost modul divers în care limba functioneaza ca o activitate socială,
interpersonală. Wittgenstein, privind retrospectiv, a remarcat ca, in aceasta
prima lucrare (1. Tractatus), cum de altfel si alti filosofi au observat, a simplificat prea
mult relatia dintre limbă si lume. Conexiunea dintre ele a presupus numai două
caracteristici: legătura dintre nume si obiecte si potrivirea sau nepotrivirea enunturilor cu faptele.
In cea de-a doua filosofie el crede ca acest
mod este profund gresit. Cuvintele seamănă între ele la fel cum, la picioarele
noastre, atunci cand urcam intr-o masina, seamana cele doua pedale, ambreiajul
si frana. Cuvintele diferă unul de
celalalt în functie de felul în care sunt utilizate in contexte diferite, asa
cum cele doua pedale identice ca aspect au in spatele lor mecanisme si functii diferite. Wittgenstein
a subliniat ca de fapt limbajul interconecteaza lumea în multe moduri foarte
diferite: si pentru a exprima aceste legături, el a inventat expresia "joc
de limbaj".
„Multitudinea si diversitatea jocurilor de limbaj
cotidiene se sustrage unei cunoasteri exhaustive, pentru ca invelisul limbii obisnuite
face ca totul sa para la fel. „"
ANTHONY KENNY
All Illustrated Brief Hisory of
Western Philosophy, Blakwell, p. 371-372
traducere cu google translate