partitura simpla de pian

_______________________a___ ___ _S_______________ț_ _p__________n_______ e_____a_________ _r___________

sâmbătă, 16 noiembrie 2024

Anna Karenina, partea a treia, Capitolul 18

     Annei îi place crochetul.

Apar musafirii, cele două doamne necunoscute ei, din cercul Celor 7 minuni ale lumii, fiecare dintre ele însoțită de câte doi admiratori, dintre care unul e mai tânăr decât altul, frumoși, eleganți și bine echipați. Sapho Stolz este o vedetă interesantă din punct de vedere joy-istic. Are o coafură complicată, care îi face partea de sus a persoanei simetrică părții de jos, ca o clepsidră. 

Unul dintre admiratorii lui Sapho este un tânăr pe care Tolstoi nu ni-l prezintă și nici nu îl descrie, dar ne spune că prezența lui determină persoanele prezente să se ridice brusc în picioare, probabil unul dintre tinerii prinți ai casei regale. 

A doua femeie are o conformație și o fizionomie complet diferită de Sapho, se numește Liza, este subțire, orientală și foarte relaxată. Annei îi place mai mult de ea, îi place subtilitatea unui caracter mai puțin diferit de al ei.

Cred că regizorii filmului au ales-o pe Keira Kneightley inspirându- se și din descrierea Lizei.

Tolstoi, prin intermediul Annei, o compară pe Liza cu celelalte femei din salon, așa cum comparăm diamantul cu sticla strălucitoare.

Liza se împrietenește instant cu Anna, îi spune că a vrut să o cunoască la cursa de cai de ieri, și așa aflăm că aceste zeci și zeci de pagini dramatice care descriu întâmplări exterioare și lupte interioare au avut loc, ca în teatrul grec în numai 24 de ore!!!!  De aici prezența clepsidrei trasă de cei doi cai, așa cum timpul dorințelor curge în același sens bilețional, adică bidirecțional.

Sau poate e vorba de alte curse.....

În sfârșit, cele două femei vorbesc pe tema heideggeriană și kierkegaardiană a plictiselii toată seara. Liza îi mărturisește Annei că se plictisește îngrozitor. Anna îi spune că e interesată de crochet, dacă tot au venit la crochet. Liza îi spune Annei că petrecerile în care se stă toată seara pe canapea și se conversează o plictisesc cel mai tare. Vorbesc la un moment dat și de somn și insomnie. Adversarul politic al lui Alexei Alexandrovici vine cu o replică politică, bineînțeles. Creează un sofism: ca să te distrezi trebuie să muncești, ca să dormi trebuie să muncești. Deci, fie că dormi, fie că te distrezi, trebuie să muncești. De aici diferența dintre muncitorii capitaliști și cei comuniști. In capitalism muncești ca să dormi, în comunism dormi ca să muncești, sau invers....m-am zăpăcit...Iar în tinerețe nici nu dormi, nici nu muncești, ci te distrezi. Deci, Vive le joystici!

Femeile din înalta societate a Rusiei secolului 19 se uită la el ca la felul 7 și una din ele îndrăznește:- De ce să muncesc dacă nimeni nu are nevoie de munca mea?

Anna își anunță partenerii de crochet că trebuie să îi părăsească pentru o vizită la bătrâna Wrede, dar rivalul lui Alexei, amabil și informat încearcă să o rețină:- Nu plecați, acolo veți fi subiect de bârfă, pe când noi vă acceptam. Cunosc replica, am auzit -o și eu odată în studenție când lucram pe un șantier arheologic și unde eram seară de seară în prezența celei mai frumoase și inteligente fete de pe pământ. Era studentă la restaurări opere de artă și avea un nume cu 3 vocale și 3 consoane, dintre care o vocală se repeta de două ori, o consoană se repeta de două ori, iar la mijloc era un R. ❤️

Anna recunoaște acest adevăr, dar gândul că iadul emoțional e pe cale să se instaleze iar, o face să plece. Își ia la revedere de la această societate de oameni simpatici și rafinați și pleacă la întâlnirea secretă cu Vronski.

Sau inutil sau dăunător

    Dorel stă la birou și liniază un tabel cu două coloane. 

Vin lângă el și îl întreb:- Sunt tot la dăunători?

El:- Încă nu ai scăpat.  Dar poate de luni încolo....

Eu:- Da, sper să revin la inutili. 


Mr Brasil:- Și noi ne dorim să rămâi la inutili. La ce vârzoleală a fost azi în campania electorală, asta ar mai lipsi!

Dorel:-Ce legătură este între importanța unui profesor și campania electorală?

Mr Brasil:- Există o legătură. Același tip de vârzoleală apare când elevii trec un profesor de la inutil la dăunător, cum e când pledoaria unui candidat la președinție este înlocuită pe toate rețelele de monologare cu trecerea unui partid de la o culoare a spectrului solar la o altă culoare. 

De la o expoziție

 

       Mă invită un amic pictor la o expoziție de penisuri. Îi spun că nu vreau să mă duc. Nu prea am chef de violență. Sunt în plin avânt sentimental spre o parașută care pictează și care îmi place, dar mă evită în viața reală, în schimb umple rețelele de socializare cu mine. Își pune poze cu mine gol în timp ce mănânc pui, poze în care întorc cu fundul în sus grădina sau poze în care cu noaptea- n  cap îmi aprind lumina din poziția în care m-a făcut maică- mea.  La pozele ei, sute de comentarii. Deci, nu prea am chef să dau de ea fix la expoziția de penisuri . Prietenul meu îmi zice:-  Trebuie să vii și să te cuplezi de-adevăratelea.
Eu:- Nu știu ce să zic, nu știu dacă expoziția ta va fi cea care îi va dumiri diferența.
El:- Ce diferență?
Eu:- Între cum sunt și cum mă vede ea.
El:- Ha!Ha! Vii și gata!
Îmi propun să merg în final. Ajung la expoziție și încerc să parchez, dar intrarea în parcare e oprită de o caleașcă.
Mă învârt vreo douăzeci de minute poate poate dispare, dar nu. E tot acolo. Las mașina destul de departe și vin pe jos.. Pierd partea cu prezentarea operei, pierd și protocolul, pierd și trei sferturi dintre artiștii interesanți. Amicul meu mă ia de braț și îmi zice:- Să știi că nu e singură, e însoțită de un bărbat.
Eu:- Da? Credeam că o interesez numai eu.
El:- Nu știu ce să zic. A venit aproape de mine și m-a întrebat dacă am avut modele reale pentru tablouri sau mi- am folosit mai mult imaginația.
Eu:- Și ce i-ai răspuns?
El:- Am vrut să îI stârnesc poftele euripidice. I- am spus să singurul meu model ești tu.
Eu, pe jumătate indiferent, pe jumătate enervat:- De ce ai făcut asta?
El:- Din amuzament. Am vrut să îi surprind reacția emoțională .
Eu:- Și?
El:- A căscat!
Eu::- Foarte bine.
El, încurajat că nu m-am întristat:- Dar știi cum? Un căscat din ăla din toate puterile, zgomotos și fără nicio opreliște.
Eu:- Bine. E bine. E foarte bine.
Mă duc la parașută și îi spun:- Nu-i așa că ai vrut să mă cucerești?
Ea:- Ți-ai dat seama?
Eu:- Da.
Ea: Hai să dormim undeva mai încolo de toată această reușită artistică.
Eu:- Ok.
Plecăm de la expoziție și urcăm în caleașcă. Tipul cu care era urcă pe capră și face câteva ture de oraș. Stau lângă ea. Mormăim amândoi ceva despre situații politice și sociale. Ea îmi spune:- Sunt în stare de orice dacă mă lași baltă noaptea asta.
Eu:- Cum să te las baltă? Te- am așteptat toată ziua.
Se întoarce cu spatele la mine și îmi spune::- Am plătit trăsura pentru toată noaptea. Spune-i vizitiului să ne plimbe până obosesc caii.
Adoarme. Trăsura trece pe străzi agitate de lume și trafic, când mai rapid, unde străzile sunt goale, când la pas, unde e aglomerat. La un moment dat, ritmul ei devine constant. Orașul s-a golit de oameni, sub felinarele aprinse îndrăgostiți pe bănci stau lipiți cu ochii în telefon. E sprijinită de mine și respiră calm. Începe un  vânticel, și pe fereastra trăsurii se strecoară o frunză nici nu știu cum. Mă întovărășesc cu ea o vreme. Îi pipăi nervurile, marginile zimțate, e o frunză de toamnă. Femeia de lângă mine se întoarce ușor și îi văd fața cu o expresie puțin tensionată. O șuviță de păr îi cade lângă ureche și ajunge pe umărul meu. Ating părul  cu obrazul, e aspru de la fixativ și miroase a parfum amestecat.

Își ține brațele împletite peste sâni, bluza-a coborât, iar palmele o cuprind  ca într-o îmbrățișare. Ajung pentru a cincea oară pe aceeași stradă, o recunosc după un cărucior de ziare parcat aiurea. Un braț îi cade, i- l ridic și i-l așez  în poală, pe genunchi. Se trezește imediat.

-Aaaa, zice ea. Scuză- mă, am adormit. Îi spune vizitiului:- Poți pleca. Ia și caii!
Rămânem într-o zonă a orașului relativ populată din cauză că sunt două benzinării și un non stop. Îmi spune:- Hai să îți povestesc ce am visat:- Se făcea că eram într-un spital de nebuni și tu erai medicul de gardă.
Eu:- Aaa! Așa, și? Ce făceam noi doi în acel spital de nebuni?
Ea:- Eu mă plimbam la braț cu o bătrânică, treceam pe lângă tufele de trandafiri și rupeam petale pe care ți le aruncam în cap.
Eu:- Și eu? Eu ce făceam când eram de gardă la nebuni?
Ea: - Tu stăteai pe o bancă lângă un bărbat tânăr și citeați Platon.
Eu:- Deci eram doctor în filosofie?
Ea:-  Nu, erai doctor doctor. Ai chemat niște gealați și m- au băgat în cămașă de forță.
Eu:- Așa rău eram eu în visul tau?
Ea râde. Nu, dar nu am putut să îți spun din prima  ce ai făcut tu în visul meu.
Eu:- Ce am făcut ?
Ea:- . Tu ai adunat pedalele alea de trandafiri și mi  le- ai îndesat în bluză,  peste sâni.
Eu:- Și?
Ea:- Și ce a urmat nu am chef să- ți povestesc. Vreau  să  înțelegi din prima.
Și uite așa am conversat eu cu ea pentru prima dată fără nicio rețea de socializare și niciun comentariu postat de terți.
Restul, săruturi, mângâieri, futaiuri în toată regula,  poziții, care e  mai bun la  scos și la băgat e o altă povestire.  Nu s- a terminat noaptea.
În ce privește cui i- a vibrat mai des telefonul, e secret!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails