partitura simpla de pian

_______________________a___ ___ _S_______________ț_ _p__________n_______ e_____a_________ _r___________

joi, 22 august 2024

Anna Karenina, partea a doua, capitolul 7

 



Sfârșitul capitolului 6 este odată cu

întrarea lui Vronski. 

Traversează întreaga sală degajat și

full de potențe. 

Capitolul 7 începe prin intrarea Annei. 

La fel ca și Vronski, și ea traversează

sala, sub privirile tuturor.

 Însă, atenție! nici unul nu prezintă

lenjerie intimă a la Versace. 

Au contraire

Anna are pe ea tot harnașamentul,

inclusiv trăsura 

cu soțul și vizitiul rebegit de frig, 

chinuindu- se să- și convingă caii să mai 

reziste în iarna moscovită sau

petersburgheză, nu prea m- am prins. 

Capitolul este complicat și interesant. 

Tolstoi descrie unele scene teatral,

pe altele cinematografic. 

Undeva există o măsuță cu ceai.

E locul unde înfrigurații se refugiază 

să- și stăpânească emoțiile. 

Altundeva există o măsuță liberă.

Acolo ajung, 

după câteva piruete prin fața tuturor,

Anna și Vronski, față în față. 

Sunt amândoi în plin zbor astral. 

Anna îi reproșează că suferința

reală a lui Kitty îi are pe el drept cauză.

Vronski ii reproșează că haosul

din viața lui o are pe ea drept efect. 

Amândoi râd. 

Ceilalți încep să- și piardă

din importanță. 

Apoi, tot felul de propoziții

despre cuvântul iubire

 când ca subiect, când ca predicat, 

când adjectiv, când complement. 

Pe la sfârșitul acestei lungi fraze în care

cei doi 

se mănâncă din ochi unul pe altul

ca două animale, sub ochi

mulțimii de spectatori complet

neputincioși, 

apare Alecsei Alexandrovici, soțul Annei

să o ia acasă. 

Forța iubirii îl proiectează în trăsură, 

nu știu dacă lângă vizitiu,

pe capră sau cuibărit în fundul trăsurii.

 Pleacă singur acasă, Anna mai rămâne.

 I se promite lui Vronski subformă de prietenie, dar fiindcă el tot 

îi trage când cu lipsa, când cu surplusul,

îi strânge mâna. 

 Vronski se desparte de ea

înnebunit de fericire.

 Își sărută palma de mai multe ori. 

Mi s- a părut interesantă o diferență 

pe care societatea acelor timpuri o face

între căsătoria din dragoste 

și cea aranjată (pe criterii economice

și sociale). 

Pe cea aranjată o numesc rațională,

pe cealaltă nebunie curată. 

Aici Anna are o părere pascaliană,

pe care Vronski o întipărește adânc 

pe toate sinapsele și axonii:

rațiunile inimii sunt altele!

 E interesant și modul cum

o descrie Tolstoi pe Anna în acest capitol,

  gingășia si sfiala ei,

lupta cu tot ce este considerat normal

 în mintea ei și a tuturor

oamenilor cuminți și religioși 

(mai ales că tocmai fusese la

prințesa aceea pravoslavnică și ipocrită,

mult apreciată de Alecsei Alecsandrovici).

Aici nu știu cine e mai lipsit de caracter,

Anna, Vrosnki, Tolstoi,

 eu, ca cititor,

ideea de personaj secundar,

omul fără principii 

sau omul cu principii care se bat

cap în cap. 

În orice caz, capitolul este extraordinar 

cel puțin din punct de vedere teatral.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails