partitura simpla de pian

_______________________a___ ___ _S_______________ț_ _p__________n_______ e_____a_________ _r___________

joi, 22 august 2024

Anna Karenina, capitolul 8, partea a doua

In the dark 

 



Capitolul ne prezintă mintea lui Karenin.

E interesant pentru că

e un capitol de psihologie, 

iar psihologia ne vorbește despre

mintea normală, 

adică majoritară. 

Deasemenea, este

un capitol de sociologie,

aflam în el prejudecăți tipice și desprfamilia secolului 19 din Rusia imperială.  


Karenin este singur acasă,

Anna nu a venit încă. Este clar gelos. 

În primul rând, Vronski

este mai tânăr și mai frumos. 

Este de asemenea, mânios,

are mult de lucru la minister, 

încurcăturile amoroase ale nevestei

îi abat atenția 

spre chestiuni non-politice.

Acum ar trebui, după părerea

experților, 

să își dea pantalonii si jiletca jos și să aplice

cunoștintele dobândite prin îndelungat

studiu din 

Cele 500 de umbre ale lui Gray.

Din păcate pentru el,

Alecsei Alexandrovici

 nu este un personaj contemporan

nici cu Gray și

 începem să ne dam seama treptat,

nici cu Anna și Vronski, 

ci numai cu el.

Se uită la noul lui portret și îl vede cu

niște coarne de cerb. 

Bine, asta am băgat-o de la mine,

e drept că sunt doar niște cornițe. 

Portretul lui Karenin devine astfel

mai puțin atrăgător pentru el.

Începe să se plimbe prin casă

între budoarul lui 

și dormitorul soției sau invers,

nu mai contează, 

își face în gând o listă cu dorințe:

cum o să îi zică Annei că 

e periculos pentru toată societatea,

inclusiv pentru familia tradițională

ca ea să umble în tovărășia lui Vronski. 

Face multe drumuri, mai cu frică,

mai cu dârzenie, 

observă că Anna  are niște chestii,

bibelouri, scrisori,

ugativă, poate și ștampile,

începe să asude,

 e în pericol funcția de la minister

din cauza ei, 

ar putea fi chiar,

prin combinație cu Vronski,

destul de pilos, 

ba chiar mai pilos pe langa țar, 

ministressă într-o zi….

și asta am băgat de la mine, 

dar daca ar trăi în zilele noastre,

n-ar fi exclus să îi treacă 

astfel de gânduri prin cap.

Capitolul se termină când

Anna ajunge acasă și 

el decide să stea de vorba cu ea,

să fie pedagogic adică. 


Mă gândesc la o chestie, fără legătură cu ce am scris, cel puțin nu direct. Personajele tragice mor fie la sfârșit, fie pe traseu 

pentru ca scriitorul le construiește perfect.  Ai scos o trăsătură dintr-un personaj tragic, pui la loc alta altfel personajul nu mai e tragic, ci devine comic. Este un mecanism, îi trebuie baterii, societate, familie, nevasta, copii, trebuie sprijinit. 

De accea in comedii personajele abia isi incep viata prin casatorie.



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails